Průzkum Motorola zaměřený na výběr barev při volbě nového telefonu odhalil, že 82 % lidí dává při výběru telefonu přednost ve své nejoblíbenější barvě. Jasnými favority jsou modrá a černá barva, obliba bílé klesá.
Vyhlášení barvy roku je každoroční podívaná, která přitahuje pozornost různých odvětví od interiérového designu přes módu až po psychologii a technologie. Motorola u příležitosti oznámení Barvy roku 2024 a jejího exkluzivního partnerství s Institutem barev Pantone, specialistou na barvy, uskutečnila historicky první průzkum, který ukazuje preference zákazníků v oblasti barev a materiálů při výběru telefonu a který se zabývá postoji a touhami spotřebitelů ve střední a východní Evropě.
Průzkum ukázal několik překvapivých výsledků, například bílá je při nákupu chytrého telefonu nejméně žádanou barvou a pozoruhodných 47 % dotazovaných mužů vyjádřilo touhu vlastnit telefon v odstínu Viva Magenta. Podívejme se na další nejzajímavější výsledky průzkumu, který se uskutečnil v 8 zemích – České republice, Slovensku, Bulharsku, Polsku, Rumunsku, Ukrajině, Maďarsku a Srbsku na vzorku 22 200 respondentů.
Modrá, jasný favorit
Pro 33 % respondentů není modrá jen barvou, ale vyjádřením postoje. Tito účastníci výzkumu označili modrou jako svou oblíbenou barvu. Mladší ženy nejčastěji vyhledávají rozmanité spektrum barev, čímž zpochybňují tradiční trojici černá, modrá a zelená.
Černá obsadila v celkovém pořadí solidní druhé místo. Generace Z se jeví z hlediska preferencí barev jako nejkonzervativnější, protože je to jediná věková skupina, která si jako nejoblíbenější vybírala převážně černou barvu. Zelená skončila třetí, tuto barvu upřednostňovalo 13 % respondentů napříč všemi věkovými skupinami. Červená je na 4. místě s 10 % hlasů. Fialová vede žebříček jako nejčastěji uváděná barva v otevřené volbě „Ostatní“, což naznačuje její rostoucí oblibu.
Mileniálové jsou při výběru barev otevřenější
Neuvěřitelných 82 % dotazovaných je připraveno vnést do svých životů novou energii telefonem ve své oblíbené barvě. Mileniálové jsou ochotnější upustit od konvencí a vrhnout se střemhlav do světa vzrušujících technologií. Jedná se o odklon od jednobarevné éry s důrazem na touhu po individualizovaném a expresivním technologickém příslušenství.
Černá je i nadále hitem, ale ostatní barvy ji dostihují
Černá, nesmrtelná klasika, potvrdila svou popularitu – 42 % dotazovaných, kteří uvedli, že poslední jimi pořízený telefon byl skutečně černý. V patách jsou jí však již pestrobarevné alternativy, pro které se rozhodlo 38 % respondentů.
Z toho vyplývá, že u telefonů není rozhodující už jen praktičnost. Telefony se vyvíjejí v pomyslná individualizovatelná plátna umožňující vyjádření sebe sama. Zákazníci nehledají pouze zařízení, která fungují, ale chtějí taková, která rezonují s jejich individuálním stylem a preferencemi.
Varianty v barvě kovu si udržují svou pozici s 16 %, zatímco bílá zjevně ztrácí své postavení, neboť se při výběru telefonu stala nejméně preferovanou barvou.
Ale jak moc je to důležité? Podle výsledků velmi! Více než 35 % žen a 30 % mužů uvádí, že barva zařízení patří mezi hlavní faktory při výběru nového telefonu. Toto procento je ještě vyšší v případě jedné specifické skupiny 18-24-letých. To dokazuje, že telefony už nejsou jen o praktičnosti, ale mění se na personalizované plátna k vyjádření vlastního názoru. Zákazníci nehledají jen funkční zařízení, ale chtějí taková, která jsou v souladu s jejich individuálním stylem a preferencemi.
Viva Magenta středem zájmu
Velkolepý příchod odstínu Viva Magenta jako Pantone Barvy roku 2023 se setkal s nadšeným přijetím u 63 % respondentek, které tvrdí, že by si pořídily telefon v tomto módním růžovočerveném odstínu. Z toho vyplývá nejen obliba příslušné barvy, ale také ochotu přijímat trendy a odvahu dávat najevo svůj styl prostřednictvím technologií. O trochu nižších, ale stále pozoruhodných 47 % mužů naznačuje, že i pánové sdílejí zájem o vývoj trendů a odklání se od tradičních preferencí v oblasti barev.
Materiál je důležitý – z čeho je vyroben zadní kryt vašeho telefonu?
Téměř polovina respondentů (49 %) upřednostňuje u zadního krytu svého telefonu chladný povrch kovu. Na plast kývnou muži jako na svou druhou nejlepší volbu (18 %), zatímco ženy volí eleganci tvrzeného skla (20 %). Veganská kůže je nejoblíbenější u žen starších 35 let.
Celkem 62 % dotazovaných tvrdí, že materiál na povrchu chytrého telefonu by mohl ovlivnit jejich rozhodnutí o koupi. Zatímco pouze 10 % si je jisto tím, že to není faktor, který by zohledňovali při výběru svého nového telefonu.
Evoluce osobního vyjádření prostřednictvím technologie je nezastavitelná. Přestože barvy na dominantní černou ještě mírně ztrácejí, rozhodně budou stát v čele této revoluce, v níž inovace a individualita neznají hranic. Dosud platná módní pravidla pozbývají platnosti.
Vrozená racionalita převažuje v aspektech preferovaného materiálu a jeho významu, ale velmi slibná je rostoucí popularita ekologických alternativ. Společnosti Motorola a Pantone položily základ pro prostředí, ve kterém smartphony nejsou jen funkčními nástroji, ale také personalizovaným vyjádřením identity.
Údaje z průzkumu vycházejí z online a off-line průzkumu mezi 22 200 uživateli chytrých telefonů v osmi evropských zemích – České republice, Slovensku, Bulharsku, Polsku, Rumunsku, Ukrajině, Maďarsku a Srbsku.
Zdroj: Motorola
Foto/grafika: Motorola, Pixabay
Podívejte se i na další zajímavé články na webu IT Revue v rubrikách Hardware, Software, Elektronika nebo Ostatní. IT Revue můžete sledovat i na Facebooku nebo Instagramu.