Moderní technologie nejsou pro děti do devíti let ničím cizím a dokážou je zvládnout už od velmi ranného věku. Ochota zvládnout jiné běžné úkony jim však podle posledních průzkumů chybí.
Děti jsou naše budoucnost. Je to výhra nebo prohra? Pokud budeme na otázku pohlížet z hlediska moderních technologií, jsme na tom všichni dobře. Děti je zvládnou často lépe než jejich prarodiče. Ale základní návyky, úkony a běžná motorika za jejich počítačovými schopnostmi zaostávají. V posledních letech přibývá stížností pedagogů v mateřských a základních školách na klesající základní dovednosti dětí. Mají problémy se samostatně obléci, obout, snižuje se úroveň jemné motoriky. Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly děti na některých z nich jako jeden z úkolů zavázat tkaničku. Pro mnoho se to ukázalo jako neřešitelný problém. „Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě,” popisuje úroveň dovednosti Lenka Malá, učitelka na jedné z jihočeských škol. Stoupá ale úroveň specializovaných dovedností, umějí anglická slova, vyrobit hrneček nebo zacházet s internetem, tablety a chytrými telefony. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies, poskytovatele nástrojů pro internetovou a mobilní bezpečnost, soukromí a optimalizaci více než 172 milionům aktivních uživatelů, mezi více než 6 000 matkami v 10 zemích včetně Česka. Tradiční přelomové okamžiky v životě dětí, jako například první jízda na kole, jsou předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče.
Průzkum pro skupinu ve věku 3 až 5 let odhalil, že více dětí zvládne hrát počítačovou hru (66 %) nebo ovládat mobilní telefon (47 %), než si zavázat tkaničku (14 %) či plavat (23 %). Studie Digital Diaries mimo jiné přinesla i zajímavé zjištění, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 %). Naopak zdaleka nejvíce věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 %).
Klíčová zjištění průzkumu:
0-2 roky – „Sharenting“ vítězí nad soukromím
- Stále víc rodičů dopřává potomkům digitální otisk dřív, než se naučí chodit nebo i než se narodí.
- 81 % dotázaných matek přiznalo, že nahrály fotku svého dítěte na internet. Většinu fotek tvoří obrázky před prvními narozeninami (62 %) a 30 % snímky v prenatálním stádiu.
- Tzv. „Sharenting“, tj. sdílení pokroku dětí na sociálních sítích, je většinou určen přátelům a rodině (80 %)
3-5 let – Raději tablet než koloběžku?
- Dovednosti spojené s technologiemi převažují nad praktickými dovednostmi.
- 57% dětí ovládá nejméně jednu aplikaci na chytrém telefonu či tabletu – nárůst o 38 % za poslední 3 roky
6-9 let – Mazání hranice mezi skutečným a virtuálním světem
- Ve věku 6 až 9 let je internet hluboce zakořeněn v životech dětí.
- 89 % dětí používá internet, 16 % používá Facebook.
- Jedna z pěti matek (19 %) uvádí, že se její dítě za poslední rok na internetu setkalo s agresivním chováním.
Naše děti přicházejí na tento svět s fanfárou aktivit na sociálních sítích, již od pár měsíců věku jsou utišovány pomocí digitálních zařízení a o světě kolem nich se tak dozvídají doslova z displeje. Jak často se však rodiče zamýšlejí nad tím, co v dlouhodobém i krátkodobém horizontu znamená výchova dětí v dnešním propojeném světě? Můžeme vidět náznaky nevhodného chování, které v tomto mladém věku může vést ke kyberšikaně dokonce i v námi kontrolovaném prostředí, kde se dítě pohybuje. A odtud je už jen krůček k daleko větší otevřené síti jako Facebook. Podle Tonyho Anscomba z AVG Technologies by rodiče měli poskytnout přístup k připojeným zařízením (tj. telefonům, tabletům, herním konzolím a čemukoliv jinému, co je připojeno k internetu), ale zároveň musejí převzít zodpovědnost za jejich bezpečnost a soukromí.
Zdroj a foto: AVG